Hvordan bruke UTFORSK

Vi ønsker at UTFORSK-verktøyet for å arbeide med naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter skal være praksisnært og dynamisk. Det betyr at verktøyet skal kunne tas direkte i bruk av lærere i naturfagundervisningen og at det skal kunne tilpasses ulike nivåer og kontekster. Det betyr også at verktøyet er under utvikling og at det å bruke og diskutere verktøyet i naturfagundervisningen er en del av den utforskende tilnærmingen vi ønsker å invitere til. Vi har beskrevet noen nøye utvalgte øvelser som viser hvordan verktøyet kan brukes. Øvelsene tar utgangspunkt i grunnleggende naturfaglige tema som kan være aktuelle på flere skoletrinn og vektlegger sentrale ferdigheter som inngår i naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter.

På nettsiden kan du for eksempel klikke på den sekskantede «brikken» som heter observasjon og få opp ulike øvelser som vektlegger denne ferdigheten spesifikt. Alle ferdighetene er visualisert som sekskantede brikker som kan settes sammen og kombineres på ulike måter. Modellen kan brukes til å diskutere hvordan de ulike ferdighetene samspiller i en bestemt øvelse: Er det en rekkefølge på ferdighetene som øves? Påvirker de hverandre? Kan prosessen beskrives som en syklus, eller er den lineær, eller kanskje trinnvis?

Figur 1: Ferdigheter som øves i Observasjon av skrukketroll. Eksempel på hvordan «brikkene» som visualiserer de ulike ferdighetene kan settes sammen for å illustrere en prosess.

Vi bruker verb til å beskrive ferdighetene for å understreke at elevene skal være aktive i utforskende arbeid og at det er noe som må ‘gjøres’. For at elevene skal forstå hva de gjør og kunne gjøre koblinger til naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter, må imidlertid ferdighetene settes inn i en større sammenheng. Det som gjør en bestemt ferdighet, som for eksempel det å observere, til en del av en naturvitenskapelig praksis handler blant annet om hvilket formål undersøkelsen har og hvilke verdier den bygger på, hvilke metoder og prinsipper som ligger til grunn for undersøkelsen og hvilke(t) produkt vi skal frem til. Slike sammenhenger vil vi forsøke å belyse i de ulike øvelsene.

En av øvelsene er for eksempel observasjon av skrukketroll. I denne øvelsen er formålet å bli kjent med og oppdage skrukketroll som et naturfenomen. Øvelsen bygger på det vi kan kalle vitenskapelige verdier som å gjøre dokumenterte observasjoner som beskriver hva, hvem, hvor og når. I tillegg vektlegger den verdien av å gjøre empiriske undersøkelser som bygger på egne observasjoner og som er fruktbare i den forstand at de kan åpne opp for nye spørsmål og videre observasjoner. Til grunn for undersøkelsen ligger metodiske spørsmål om hva som er betydningsfullt i en observasjon og hva det innebærer å lage presise beskrivelser. Videre handler det om å stille spørsmål som kan undersøkes. Produktet av denne undersøkelsen er samlinger av observasjoner eller data om skrukketroll som kan ha en verdi i seg selv eller som kan danne utgangspunkt for videre undersøkelser eller eksperimenter.

Forfatter: Anne Lien (sist redigert 27.11.2023)